Tur til Israel

Klikk på bildet for å se full størrelse.

Å reise til Jerusalem og Israel har vært en drøm i årevis for mange av oss.  Se hvor Jesus forkynte, og hvor Han gikk omkring.  Men også oppleve landskapet hvor Abraham, David, Peter, Johannes og mange av de andre trosheltene, levde i.

14 personer fra DKS reiste til Israel 27. september, 2013.  Vi bodde de 4 første dagene på Hashimi Hotel i Gamlebyen, Jerusalem. Dette hotellet ligger ganske nærme Damaskus-porten, i den palestinsk-arabiske bydelen.  I bildet over er dette distriktet ”oppe til venstre”.  Klikk på bildene for å se full størrelse.  Bruk TILBAKE-knappen i din nettleser for å komme tilbake til denne artikkelen.

Utsiktspunkt sørsiden

Når Anne Gretha begynte å snakke om en tur til Israel var det mange som tenkte “Nå eller aldri”. Her er vi på et utsiktspunkt på sørsiden av Jerusalem.  Fra dette punktet kan man blant annet se det moderne Jerusalem, Gamlebyen, Tempelhøyden, Oljeberget og Hinnoms dal.  En mektig åndsatmosfære var tilstede her hvor vi kunne se ut over den jødiske og kristne sivilisasjonens vugge.

Vår guide underviser

Vår jødiske guide, Mikal, forteller frimodig om Abraham og Sara med stor innlevelse. Etter å ha hørt hennes versjon forstår vi hvor store likhetstrekk det er mellom kristen og jødisk forståelse av det gamle testamentet. Bare synd at israelerne ennå ikke forstår at Isak er et bilde på Guds Lam, Jesus.  Han som ikke ble spart, men måtte lide for våre synder og misgjerninger.

Gate i Gamlebyen

Her kommer gjengen etter en lang spasertur. Slik ser det ut i de trange gatene i Gamlebyen.  Vi er snart tilbake på hotellet.  Er noen slitne?  Neida, og i hvert fall ikke mormor.

Dette bildet bør byttes ut med et bedre, som viser Klippemoskeen i bakgrunn

Utsikt fra takterassen på hotellet.

Fra den tradisjonelle Via Dolorosa

Fra en tur på den tradisjonelle Via Dolorosa.  Vår energiske guide peker og forklarer.

Mange ting å fortelle om på Via Dolorosa

Fra samme tur på Via Dolorosa.

Ikke vær lat, klikk på bildet da vel.

Her alle 14 turdeltagerne i Betlehem, foran Fødselskirken.

Fra venstre:  Øyvind, Hanna, Angele, Jonelle, Katarina, Heidi, Hans, Anne Lise, Michelle, Dana, Cato, Berit, Frans, Anne Gretha.

To litauere foran det golde landskapet i Samaria

Mange ble sjokkert over hvor goldt landskap det var å se. Her fra Samaria, like ved huset til den barmhjertige samaritan.

Ved elven Jordan

Ved elven Jordan. Vannet hadde grønnbrun farge, på grunn av alger. Døperen Johannes døpte i denne elven. På andre siden av elven ser vi det arabiske landet Jordan.

På toppen av Masada festning

Jentene har oppdaget en bitteliten mus på toppen av festningen Masada. Heidi peker mot gjemmestedet til musa. I bakgrunnen ser man Dødehavet. Fjellene i horisonten bak er det arabiske landet Jordan.

Her er den lille krabaten

Her er musa. Angele klarte å få et godt foto av den lille krabaten.

Bading i Dødehavet

Damene ble helt ville når de kunne leke med vann og leire i Dødehavet.  Som små unger.  Ingen vannskrekk å se på Heidi.

I båt på den Galileiske sjø

Båttur på den galileiske sjø. Jammen heiste israelerne det norsk flagget og spilte vår nasjonalsang. Heldigvis ble det ikke noe snakk om den pinlige Oslo-avtalen.

Damene gjør seg klare

Skal de synge, eller hva?  Nei, det er vel bare en foto-sesjon.

På vei til møte i en Messiansk menighet

Bilde fra Tel Aviv. Her er vi på spasertur langs middelhavet, på vei til å besøke en messiansk menighet. Vi gikk i 20 minutter og besøkte en menighet i Jaffa. Kveldssola skinner fra vest.

Michelle og Dana er i godt humør
Øyvind, Michelle og Dana er i godt humør

Tel Aviv minner om en spansk kystby.  Strandpromenade, hoteller, restauranter og mye turister.

Dette var en kjempeflott tur, som må gjentas, når anledningen byr seg.